Få stærke, visuelle basiselementer, som bruges igen og igen
I har brug for nogle få stærke basiselementer. Jeres virksomhed har sandsynligvis et flot design, som er detaljeret beskrevet i en god designmanual. Den er god til salgsmaterialer, hjemmeside osv. Men i en intern kampagne er der brug for en mere slagkraftig kommunikation for at få jeres kollegers opmærksomhed.
Kampagnelogo
I kan med fordel lave et logo til kampagnen. Det bruges kun til at skabe genkendelse i den interne kommunikation, så det vil ikke konflikte med jeres virksomheds officielle designmanual. Kampagnelogoet skal I bruge:
- på alle opslag og events i kampagnen
- i det interne nyhedsbrev, når I skriver om kampagnen
- på alle powerpoints i kampagneperioden
- på jeres intranet
Husk at vælge et kampagnelogo som ”favner bredt nok”. Hvis I bliver alt for specifikke, kan det ikke rumme bredden i de forskellige kampagner for et bedre arbejdsmiljø.
Farver er stærke
I skal vælge én genkendelig farve, som I altid bruger. Gerne en farve som:
- kan købes på papir, så I kan nøjes med at printe sort oven på farven.
- er signal-stærk – den skal skille sig ud, så den bliver set.
- er praktisk – I skal kunne købe overraskende ting i samme farve eller spraymale ting, som I køber.
Hvis I f.eks. vælger gul som kampagnefarve, så vil I med tiden opnå, at alt, hvad der er gult, understøtter jeres budskaber. Gule kegler, gule blyanter, gule veste, gule hoptimister osv.
Derfor skal I være omhyggelig med at vælge farve – for det vil give jer mange muligheder for at gøre kampagnerne billigere at gennemføre i fremtiden.
Gratis kampagnematerialer
Med en stærk og praktisk farve som én af basis-elementerne får I adgang til en lang række kampagnematerialer som er næsten gratis. I al fald skal de ikke specialfremstilles.
Et eksempel: Gul bruges til t-shirts, hoptimister, tape, kegler, standere, værktøj, flag, skiltefolie og meget meget mere. I kan spraye sikkerhedssko og -briller gule – ting som ikke normalt er gule. Hvis I ikke lige kan finde den dims, I skal bruge i den rigtige gule farve, så kan I købe en flaske gul spraymaling og male dimsen.
Vær' tro mod basiselementerne i laaaaaaaaang tid
Når I har valgt basis-elementer, skal I bruge dem i meget lang tid. Gerne de næste mange år. Bliv ikke træt af dem - først når I er ved at være rigtig træt af dem, er de ved at trænge ind hos kollegerne. Og først da får I den gratis effekt, som består i at alt, hvad der har jeres farve, understøtter jeres budskaber. Skifter I nu, taber I hele effekten på gulvet og må bygge det hele op igen. I bør overveje at få professionel hjælp hos en dygtig grafiker til at designe basiselementerne. Eller I kan benytte de kampagnematerialer, som I kan downloade her på hjemmesiden.