Sæt budskaberne i system
Kampagner er en god måde at organisere kommunikationen på. Med kampagner kan I:
- Sætte budskaberne i system hen over året.
- Variere budskaberne hver gang.
- Fokusere på ét budskab i en kortere periode (2-4 uger).
- Ramme en målrettet del af kollegerne med et helt specifikt emne.
Et eksempel: Få medarbejdere arbejder med batterisyre på et meget begrænset område. Her kan vi minde kollegerne om at bruge det rigtige sikkerhedsudstyr.
Byg hele tiden oven på
Kampagner kan bygge oven på hinanden. Ved at bruge nogle få basiselementer i kommunikationen igen og igen, kan I få hver kampagne til at ”bygge ovenpå” den forrige.
Et eksempel: Alle jeres kampagne-elementer skal altid have et kampagnelogo og en farve som bruges igen og igen. På den måde kommer alt, hvad der har denne farve og logo til at minde kollegerne om jeres sikkerhedsbudskaber.
En god kampagne indeholder
- en veldefineret målgruppe
- et skarpt budskab
- klare visuelle effekter
- overraskende virkemidler gerne på utraditionelle steder
- fuldt fokus i en kortere periode
- virkemidler nok, så den bliver uundgåelig