Forstærk kampagnen mens den er i gang
Der er flere ting I kan gøre for at forstærke kampagnen, mens den er i gang:
Hold fast i kampagnen overalt, hvor folk mødes
Budskaberne skal formidles mange gange og gerne med et nyt twist hver gang. Og det kan være en god ide at benytte de anledninger, hvor jeres kolleger alligevel mødes.
I kan eksempelvis:
Lave en kort indledning på de teammøder, produktionsmøder, ledermøder, afdelingsmøder, uformelle møder, som i forvejen arrangeres i virksomheden.
Overraske ved f.eks. at lægge et lille fint budskab mellem servietterne i kantinen.
Eller lave konkurrencer og andre små events, som kollegerne gerne vil deltage i.
Fortæl om delresultaterne, så får du endnu mere
I kan med fordel kommunikere delresultaterne undervejs. Det motiverer til mere, når dine kolleger kan se at det nytter noget. Meget gerne i form af helt konkrete tal eller resultater (i modsætning til; det går bedre med…)
Vær klar på kritik
Der er mange meninger om vaner, adfærd, sikkerhed og arbejdsmiljø og måske er alle kolleger ikke lige begejstrede. Måske oplever I ligefrem modstand mod kampagnen eller jeres prioritering. Det kan være en god ide at ”gå med kritikken” og møde de kritiske kolleger med spørgsmål, der vækker til eftertanke.
I kan for eksempel svare: ”Det kan godt være, at du har ret i det - hvordan synes DU, vi kan forbedre arbejdsmiljøet? Hvilke ideer har DU? Hvad kunne man ellers have gjort? Hvorfor ville det være bedre? ”