Geometri
De fleste skærme kan justere deres geometri, så skærmbilledet optræder ”korrekt” på skærmen.
Skærmbetjening styres på nogle skærmtyper direkte på skærmen ved hjælp af et on-screen reguleringsprogram (lysstyrke, kontrast, konvergens - d.v.s. billedskarphed på hele skærmfladen, billedcentrering, størrelse, farvekalibrering m.v.). Andre skærme er selv i stand til at justere skærmbilledet, så det afstemmes med pc'ens grafikkort.
Man skal være opmærksom på:
- skærmbilledet skal kun lige netop fylde hele skærmfladen ud og være anbragt symetrisk
- skærmbilledet må ikke optræde tøndeformet eller timeglasformet
- skærmbilledet må ikke hælde eller være roteret
- Skærmbilledet må ikke optræde trapez-formet
- Skærmbilledet må ikke optræde som et parallelogram.
Hvorfor sikre en optimalt justeret skærm m.h.t. geometri?
Fordi:
Hele skærmfladen derved udnyttes, så tegn, tekst o. lign. bliver størst mulig.
Herved opnår du:
- Du forøger muligheden for at sidde i en god arbejdsstilling, hvilket minimerer risikoen for smerter i lænd, nakke og skulder.
- Du minimerer risikoen for at skulle knibe øjnene sammen, hvilket ellers kunne medføre øjensmerter og hovedpine
- Du minimerer risikoen for at lave fejl p.g.a. fejlaflæsning af skærm