Redskabet består af 5 undersøgelsestrin, som I børe gennemføre systematisk, før I tager den endelige beslutning om de konkrete forbedringer I vil gennemføre. Den systematiske tilgang vil ofte medføre, at I finder frem til bedre løsninger end de som I umiddelbart var tilskyndet til at gennemføre.
Trin 1: Problemanalyse; værktøjet guider Jer gennem en grundig undersøgelse af arbejdsopgaven, så I får klarhed over de problemer, I har når det gælder arbejdsmiljø, produktivitet og kvalitet.
Trin 2: Årsager og konsekvenser; værktøjet hjælper Jer med at finde de egentlige årsager til de problemer, I har funder under problemanalysen og det synliggør problemernes konsekvenser for såvel arbejdsmiljøet, kvaliteten og produktiviteten.
Trin 3: Forbedringsmuligheder; værktøjet bruges til systematisk at afsøge alle de potentielle forbedringer I kan vælge at gennemføre, når I nu kender problemernes årsager og konsekvenser.
Trin 4: Prioriter indsatsen; værktøjet hjælper Jer med at sortere mellem Jeres mange forskellige forslag til forbedringer, så I får fokus på de løsninger, som giver stort udbytte med lave omkostninger.
Trin 5: Beslutningsgrundlag; værktøjet guider Jer gennem udregningen af Jeres besparelser og andre fordele ved, at gennemføre de bedste løsninger og holder det op mod omkostningerne, så I ved hvornår jeres investering betaler sig selv hjem.
Det fremtidige arbejde
Redskabet slutter af med at give jer nogle anbefalinger for, hvordan I kan forankre arbejdet med løbende forbedringer. Det koster lidt ekstra ressourcer at arbejde systematisk med forbedringer og det bliver I nødt til at organiserer, for at få tid samtidigt med at I passer den daglige drift.
Organisering af indsatsen
Det er afgørende for at Jeres indsats skal bære frugt er at I sikre Jer, at arbejdet med redskabet foregår i samarbejde mellem ledelse og medarbejdere. Undervejs i arbejdet vil der blive brug for oplysninger fra medarbejdere om, hvordan arbejdet konkret foregår og oplysninger om produktivitet og kvalitet fra arbejdsledere og produktionsansvarlige. De konkrete udfordringer i arbejdet skal sættes op mod de mere overordnede forhold omkring arbejdet og produktionen, så der skabes forståelse for årsager og konsekvenser både blandt medarbejdere og i ledelsen.
Jeres indsats bør derfor organiseres i arbejdsgrupper med mindst én medarbejder fra den pågældende produktionsproces, den pågældende arbejdsleder og en repræsentant fra ledelsen med indsigt i produktionens overordnede forhold f.eks. en produktionschef eller ingeniør. I mindre virksomheder bør mester selv deltage i arbejdet.
Advarsel!
Allerede under de indledende undersøgelser, kan I få ideer om forbedringer, som I har stor tilskyndelse til at gennemføre straks. Lad være med det! Når I har analyseret og beregnet på de forskellige løsningsforslag som dukker op i løbet af jeres arbejde, kan de vise sig at de optimale løsninger er nogle helt andre end dem i faldt over først. Så vendt med at beslutte løsninger til I har gennemført alle 5 trin i redskabet – så er sandsynligheden for, at I rammer rigtigt meget større. God fornøjelse!